یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳) بوستان‌های چهل‌بازه، وکیل‌آباد، کوه‌پارک و کوهشار مشهد تعطیل شدند (۳ تیر ۱۴۰۳) نخستین جلسه شورای بسیج اداری استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد+ فیلم  کشف ۳۱۲۰ کیلوگرم آرد نانوایی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد به‌مناسبت دهه امامت و ولایت | نورافشانی ۵۰ نقطه مشهد در شب عید غدیرخم
سرخط خبرها

معماری اسلامی‌ایرانی حلقه گم‌شده هویت بصری مشهد

  • کد خبر: ۱۲۴۷۰۴
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
معماری اسلامی‌ایرانی حلقه گم‌شده هویت بصری مشهد
معماری و شهرسازی در صورتی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی خواهد بود که آبادکردن حکیمانه فضا و محیط‌زیست انسان‌ها با عناصر طبیعی و مصنوعی، متناسب با نیاز‌های مادی انسان‌ها باشد و درنهایت باعث بسترسازی برای تأمین نیاز‌های روحی، تکاملی و اختیاری آن‌ها باشد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز، بااین‌حال، بنا به باور بسیاری از کارشناسان، شهرسازی در عصر کنونی نه‌فقط از آموزه‌های اسلامی بلکه حتی از مبانی علمی هم به‌دور است.

براین‌اساس، در ادامه سلسله‌نشست‌های تخصصی «تحقق معماری و شهرسازی با هویت اسلامی‌ایرانی» که به‌همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود، این‌بار شهرداران، مسئولان و کارشناسان حوزه شهرسازی پای سخنان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد و دانشیار دانشگاه علم‌وصنعت و مدیر قطب علمی معماری اسلامی نشستند تا به بحث و تبادل‌نظر درباره راهکار‌های احیای معماری اسلامی‌ایرانی در هویت شهری مشهد بپردازند.

ضرورت آشتی مشاوران با معماری اسلامی

حمید ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد، در این نشست گفت: بزرگ‌ترین چالش در حوزه معماری این است که مشاوران به‌عنوان تهیه‌کنندگان طرح‌های شهرسازی، باید شرح خدماتی مبتنی بر نیاز‌های جامعه اسلامی داشته باشند. وی افزود: این درحالی است که در وضع کنونی، عوامل دیگری مانند بهای تمام‌شده مصالح، دسترسی‌های شهری و برآورد‌های اقتصادی در اولویت قرار دارند. ضمیری ابراز امیدواری کرد: در طرح چهارم جامع مشهد به‌طور جدی به این موضوع توجه خواهد شد و به‌دنبال آن هستیم که با مشورت مرکز پژوهش‌های شورا، عملکرد مشاوران به‌دقت چارچوب‎بندی، رصد و شفاف نظارت شود.

معماری اسلامی فرازمانی و فرامکانی است

«معماری اسلامی فرازمانی و فرامکانی است و به کالبدی خاص محدود نمی‌شود.» این جمله محور سخنان مدیر مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست بود. الهه‌سادات‌ذوقی‌حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون معماری مسکونی در مشهد تقلید کورکورانه‌ای از معماری نئوکلاسیک غربی است، تصریح کرد که تنها راه برون‌رفت از بحران بی‌هویتی معماری معاصر در مشهد، نهادینه‌سازی رویکرد‌های ایرانی‌اسلامی در جامعه مهندسان است.

وی گفت: سرفصل دروس معماری اسلامی که در دانشگاه تدریس می‌شود، به بازنگری نیاز دارد؛ زیرا اکنون رویکرد تاریخی‌کالبدی در معماری ایران به‌عنوان معماری اسلامی تدریس می‌شود.
به‌گفته ذوقی‌حسینی، انطباق با اقلیم از نخستین اصول معماری اسلامی‌ایرانی است، تا حدی که اگر بنایی با ظاهر اسلامی‌ایرانی ساخته شود و در عمل اتلاف انرژی در آن صورت بگیرد، آن بنا در حقیقت بر اصول معماری ایرانی منطبق نیست.

تجلی جاهلیت مدرن در معماری غربی

هر تمدن نیازمند دو بال است که یکی کالبد و روبنای آن را بسازد و دیگری زمینه‌ساز تشکیل روح و زیربنای آن باشد. براین‌اساس، طبق گفته مدیر قطب علمی معماری اسلامی در این نشست، اگر امروزه اصفهان کالبد تمدن اسلامی‌ایرانی است، مشهدالرضا (ع) روح این تمدن را تغذیه می‌کند و اگر رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر ایجاد تمدن نوین اسلامی تأکید می‌کنند، باید به‌موازات اسلامی‌سازی علوم‌انسانی که در این تمدن به‌مثابه جان است، فکری هم به‌حال جسم و کالبد آن کرد؛ یعنی همان ظاهری که بیش از همه در معماری تجلی می‌یابد.

عبدالحمید نقره‌کار تأکید کرد که برخلاف تصور برخی افراد که معماری اسلامی را به‌معنی ارتجاع و عقب‌گرد دانسته‌اند، حقیقت این است که معماری مبتنی بر اندیشه‌های غربی تجلی جاهلیت مدرن است و با ارتجاع به گذشته، همان بت‌سازی‌ها را با شیوه‌های جدید برای انسان به ارمغان می‌آورد. وی گفت: در بسیاری از شهر‌های غربی که پس از انقلاب صنعتی ایجاد شده‌اند، فقط تأمین رفاه و پاسخگویی به نیاز‌های ظاهری انسان‌ها هدف قرار گرفته و از نیاز‌های معنوی و فلسفه هنر غفلت شده که ثمره آن هم تباهی روزافزونی است که جوامع لیبرال را در بر گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->